van een kind dat aan de kant staat te kijken
te gluren
wat gebeurt er hier
benieuwd
vanuit een ooghoek
mama nog dichtbij
tot een stapje dichter
begeleid door een ander die ‘t bosje al langer kent
meer hoekjes leren kennen
plekjes om te zien
om te beleven
tot hallo
wie ben je
ik ben Tristan
welkom
wat vind je leuk
doe maar
ga maar
vind uit, doe mee, herhaal, doe, stap, speel
tot ja
mag het, hoef ik niet dat, kan het
ja
je mag, doe maar, ga, probeer, vind uit
tot ook in woorden te horen is
eerste woorden
volle zinnen
moeilijke woorden niet passend bij de leeftijd
die men verwacht
soms al na een half uur
niet meer beduusd
verschuilend achter een boom
loerend
maar stapje per stapje
en soms heel snel
erbij horen
een plek krijgen, zichzelf vinden
volledig
en dan flitsen waarin we de kinderen volledig zien
open
hier en nu
bam dit ben ik
hier ben ik
dan weer terug in eigen schelp
patronen die gekend zijn
angstig of checkend of ‘is het goed’ blik
mag het
mag het zo
dan weer een flits
tot het geen flitsen meer zijn
maar
ander gedrag
explorerend
wie ben ik
wat past me
wat raakt me
wat bezielt me
opnieuw vragen over wat er gebeurde deze ochtend
opnieuw dezelfde vragen
worden telkens in rust beantwoord
gehoord
opnieuw
stralende ogen
Comments