top of page

Werkmethoden bij TicoNatuurActiviteiten

wilderness awareness school

activiteiten

Wilderness Awareness School (WAS) werd opgestart door Jon Young.

Jon Young werd vanaf zijn 10de begeleid door Tom Brown, die zelf jaren samengeleefd heeft met de Indigenous People in Noord-Amerika. Zijn kennis baseert zich dus op doorleefde fundamentele natuurkennis, wijsheid die voorkomt uit het leven in relatie met alles (omgeving, anderen, dieren, planten, bomen, klimaat, weer, …) van generaties terug.

Aan de WAS heb ik een cursus gevolgd. Ik was onder de indruk van de manier waarop. Gewoon in een lokaal, zonder stoelen of banken, vertelde Jon Young over de vogels en hun gedrag en hoe je dat kon herkennen. Daarna gingen we naar buiten en renden en crossten we over stammen en beken. We bekeken sporen en verwonderden ons en stelden voortdurend vragen over wat we zagen. Niet de antwoorden waren het belangrijkste, die kwamen vanzelf wel als je er genoeg mee aan de slag ging, maar de vragen op zich. Het hield ons verstand wakker en helder om de magie te kunnen proeven. We stonden ‘in relatie’.

Magie! Daar hou ik nog het meeste van!!

The most beautiful experience we can have is the mysterious – the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science.

Albert Einstein

 

Bird language en Animal Tracking zijn Jon Young 's beroemde startpunten in zijn school. Zo interessant dat je er een leven lang mee aan de slag kan!

8 Shields is een neven organisatie van Wilderness Awareness School. 8 Shields staat voor de 8 windrichtingen. The 8 Shields is a global movement worldwide that utilizes a finely tuned, tried and true mentoring model that has proven to create healthy and vibrant natural leaders, and nature-based intergenerational mentoring communities around the world. 

creatieve natuurtechnieken

creatief omgaan met kleur, klei en hout van binnen uit je zelf

 

Van kindsaf aan ging ik met een vriendin (die nu nog een vriendin is) naar de Knutselbunker. Dingen maken, bouwen, spelen met gewoon materiaal vind ik heel fijn. Met kleuren vind ik het nog fijner. Ik kan me in een kleur als het ware verliezen, en zo er deel van uit maken en het intens beleven. Kleuren die zich mengen, veranderen met water, zich aanpassend aan het materiaal waarop je het brengt vind ik fascinerend.

Bij Claire Vanden Abbeele en Oost West Centrum leerde ik mandala’s tekenen en hun betekenissen.

Bij Marijke Sluyter in Nederland volgde ik de opleiding tot docent Zinvol Tekenen. Het is een tekenmethode om sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling te stimuleren. Leuk om doen en heel leerrijk. Ik gaf er ook les over aan docenten basisschool bij het UCLL (Universitaire Campus Leuven Limburg). Enthousiaste leerkrachten! 'Eindelijk iets niet voorgeprogrammeerd', gaven ze me als feedback!

Verder ging ik ook aan de slag met zen tekenen. Wat observatie (in natuur) verrijkt!

Op de boekenbeurs (2017) werden mijn handen warm bij het zien van het boek ‘Vers hout’ door Sjors Van der Meer en Job Suijker. Het staat op mijn verlanglijstje om een begeleiding te krijgen bij het maken van houten lepels, kommen (deed ik al met een brandend kooltje), een stoeltje of tafeltje. Hout kan ik aanraken, bewonderen en bijzonder appreciëren. Dan toch nog een concrete link naar mijn studie tot bio-ingenieur waar ik leerde over dendrologie – bomenkunde!

 

Ook sjorren, bouwen met hout, … staan op het programma!

 

Klei is te vormen in alle vormen. Eerst heeft het de warmte van je handen nodig. Daarna is het kneedbaar.

Iets een vorm geven, een idee kneden tot een beeld. Verhelderend. Leuk. Verrijkend.

methoden die verheldering brengen

Vanuit de Gestaltt, het systemisch opstellingenveld, mijn intuïtief invoelen, …  toets ik af en stel ik vragen. Open vragen.

En ook hier zijn de vragen belangrijker dan de antwoorden.

 

Het zijn open vragen met als doel ruimte te geven aan wat er gebeurt en aan wat is. Het erkennen.

Ook dit kan speels binnen de context van het moment.

Buitenactiviteiten tonen ons hoe we met dingen omgaan (of het nu vuur maken is of een toets op school)

Via natuuractiviteiten krijgen we een ander kader en een andere taal om te praten over hoe we dingen aanpakken en wat ons daarin tegen houdt.

 

Dit is heel verhelderend en biedt rust.

Opleidingen en trajecten die ik volgde en volg zijn hierin een kompas!

De samenwerking met Isabel en anderen die werken met HB kids en jongeren zijn een steun!

"Everybody is individual. It requires a great sensitivity to work with people and to be with people. To be present with people. Maybe to love those people even. Because part of love is being present. Be present with that person without any judgement, without feeling that you know what he or she needs or should do. A field is creating there where you can interact with that person so that they can discover somethings for themselves. People recognise that field somewhere and they relax." Rafia Morgan.

bottom of page