wat er moeilijk kan lopen
Meerbegaafde kinderen en jongeren met een groot ontwikkelpotentieel komen vaak niet volledig aan hun trekken in een klassieke schoolcontext. Ze vinden het snel saai, vervelen zich en voelen zich gefrustreerd. Veel van wat aangeboden wordt in de klas is niet voldoende afgestemd op hun interesses of hun leermogelijkheden. De leerstof wordt te vaak herhaald of kennen ze al.
Daarnaast worden deze kinderen nog te vaak gezien als de gelukskinderen. “Ze zijn toch slim?” De problemen die meerbegaafde kinderen en jongeren ondervinden worden nog te weinig onderkend. Dit betekent dat deze groep kinderen en jongeren (die ook vaak hooggevoelig zijn) ook moeten omgaan met deze ‘onwetendheid’ en 'twijfelende' blikken van volwassen, leerkrachten en/of directies. Wat ook zelftwijfel kan creëren bij veel kinderen, wat resulteert in zich aanpassen (niet met hun volle potentieel naar buiten komen) of rebelleren (laten zien dat er iets niet klopt) of zich terugtrekken, ...
Gelukkig is er een groeiend aantal initiatieven voor deze groep kinderen. Kangoeroeklassen, Verderdenkplaneet, Spring-Stof, onderzoekscentra zoals Excentra en organisaties zoals Hoogbloeier die ouders en opgeleide coaches verenigen en hoogbegaafde kinderen en jongeren begeleiden.
en nu ook TicoNatuuractiviteiten speciaal op hun maat!
Met een individuele aanpak!
Elk kind/jongere verdient dit!
Er zijn meerbegaafde kinderen en jongeren die
-
op zoek zijn naar 'iets' naast (of ipv) school om hun volledig potentieel ruimte te geven
-
weinig motivatie tonen voor het klassikale aanbod
-
hun volledig potentieel niet kunnen ontwikkelen
-
geen plek vinden om hun unieke talenten te ontwikkelen
-
moeite hebben om om te gaan met emoties zoals angst, frustratie, kwaadheid.
-
zich niet thuis voelen op school
-
weinig gelijkgestemden vinden
-
op hun honger zitten
-
zich niet volledig durven tonen in hun kunnen en kennen omdat ze dan vaak uitgelachen of zich niet begrepen voelen
-
die zich niet begrepen voelen en zich daarom vaak anders voor doen dan ze zijn
-
die meer zin zoeken in het leven
-
die aarding missen
-
die te vaak alles alleen mentaal willen begrijpen
-
die geen/ te weinig verantwoordelijkheid opnemen voor zichzelf en/of anderen
-
die zich vervelen
-
die het lastig hebben met zichzelf en/of hun omgeving
-
....
-
die zich zo aanpassen dat ze zichzelf niet meer (her)kennen