spelend
TicoNatuurActiviteiten start en eindigt met spel
Het belang van spelen wordt door Einstein beschreven als: ‘Play is the highest form of research’.
Spel is het werk van kinderen. Spelen is wat kinderen moeten doen om zich te ontwikkelen, dingen uit te zoeken, te verwerken, uit te proberen. Spelen is de manier van kinderen om de wereld te exploreren en te leren kennen, om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en om zich met anderen en met de omgeving te verbinden.
Via natuurspelen oefenen kinderen aandachtig te zijn voor zichzelf, anderen en de omgeving. Ze worden zich bewust van wie ze zijn en hoe ze overkomen bij anderen.
Vaak wordt spelen mis opgevat als enkel ‘voor het plezier’ maar spelen is net een vitale activiteit die kinderen gebruiken om te leren en te interageren met hun wereld en daardoor cognitieve, fysieke en sociale vaardigheden verwerven die noodzakelijk zijn in hun volwassen leven.
Bij TicoNatuurActiviteiten engageren kinderen en jongeren zich ook in conversaties, oefenen ze luistervaardigheden, hun eigen mening en wensen te verwoorden.
Natuur en buiten leven is ideaal om kinderen en jongeren hun natuurlijke nieuwsgierigheid en creativiteit te stimuleren en zijn ingrediënten van een boeiend en dynamisch spel!
Als kinderen spelen, verhogen ze hun fysieke en creatieve ontwikkeling. Spel draagt bij tot de ontwikkeling van fijne en grove motoriek en hun lichaamsbewustzijn.
Natuur biedt zoveel 'objecten' die ons uitnodigen ons te verbinden, ermee te spelen of aan de slag te gaan. Een stuk schors wordt een boot, met een tak eraan gebonden een hond aan de leiband, … Bladeren worden met bloemen en takjes samen gelegd tot mandala’s. Bomen worden getest op hun klimmogelijkheden. Met een touw erbij wordt het een deathride, enzovoort.
'We zijn geboren om te leren, te verbinden en te spelen'
Rutger Bregman in zijn beststeller: 'De meeste mensen deugen.'