Schrijnend hoeveel kinderen en jongeren hun plek niet meer op school vinden.
Prachtige kinderen en jongeren met een gouden hart, een fijne intuïtie, een helder zicht op wat er rondom hen gebeurt, die heel veel opnemen, zien en horen.
En ja, uiteraard stellen ze zich veel vragen: waarom ze niet (meer) op school passen bv, en waarom het hen, hoe ze ook hun best doen, niet lukt. Omdat ze bv niet weten 'wat aangepast gedrag is'. Tja, wat is aangepast gedrag? en aan wie aangepast?
Of omdat ze het systeem van doelen stellen of gesteld krijgen, prestaties leveren en erop afgerekend worden niet meer aankunnen of willen. Terecht?
Sturen deze jongeren (ook kinderen van 5 jaar!) ons geen duidelijk signaal?
Ik noem ze de 'juwelen van onze toekomst' Die pracht kinderen en jongeren die aandachtig, heel bewust, intuïtief, geïnteresseerd, authentiek, creatief, bijzonder fijn geaard, geconnecteerd zijn. Die hebben we meer dan nodig. Ook al passen ze niet (meer) in het schoolsysteem.
Buiten ontdekken, buiten eigen tijd en ruimte kunnen en mogen innemen, buiten in contact met de eik en het roodborstje, de zachte wind, zonnestralen en de geur van natte aarde, ... Daar buiten is er plek om te zijn, te aarden, in contact te komen met jezelf, met wat je leuk vindt en wat je blij maakt. Samen en alleen. Eigen plek. De juiste plek. Om te groeien, te worden en te zijn!
Enkel in contact met wat 'non-human' is, leer je wat 'human' is, schrijft David Abram ons. Mens zijn en mens worden leer je enkel door in contact te komen met wat niet-menselijk is, zoals bomen en planten en dieren en de wind en de zon. Kunnen we de 'non-human' wereld ook een plek geven?
Welkom !!! Mooi mens - steeds in wording!
Comments